KUALA LUMPUR: Iriz yang dijangka menjadi nama model kompak terbaharu
Proton bagi menggantikan Savvy, disasarkan menjadi pencetus perubahan
tanggapan pengguna terhadap Proton.
Model itu yang dibangunkan dengan kod P2-30A, GSC (Global Small
Car) dijangka dilancarkan hujung bulan ini sesudah beberapa kali
penundaan, disasar menjadi pemangkin ke arah perubahan positif Proton
sama ada daripada aspek kualiti, keselamatan dan peningkatan jualan.
Selepas terpalit dengan isu kualiti kenderaan di bawah par dan
khidmat pusat servis yang tidak cekap serta kurang mesra pelanggan,
kalangan penganalisis dan pakar industri seperti sudah hilang keyakinan
bahawa Proton akan bangkit kembali menjadi pemain utama.
Sejak membantu Malaysia menjadi negara ke-11 dunia yang mempunyai
keupayaan mengeluarkan kereta daripada rekaan hingga siap, reputasi
Proton merudum sedikit demi sedikit selepas Saga pada 1985 apabila
mengeluarkan model sendiri selepas itu, bermula Iswara diikuti Waja dan
GEN2.
Daripada isu kualiti komponen termasuk paling popular masalah
tingkap kuasa sehingga menjadi bahan lawak nasional, nasib Proton
berubah sehingga tidak lagi menjadi kebanggaan rakyat dan jualan
menyederhana. Akibatnya kedudukan Proton sebagai pengeluar nombor satu
Malaysia dirampas Perodua.
Bagaimanapun, komitmen Proton untuk berubah memang ketara dan sejak
Preve dilancarkan, sudah berbekas dalam kalangan pengguna bahawa Proton
semakin mengukuhkan tapak dalam aspek keselamatan. Preve dan diikuti
Suprima S dengan penarafan keselamatan NCAP 5 bintang, rekaan menarik,
komponen berkualiti dan tanda harga yang bernilai untuk wang menunjukkan
Proton bersungguh-sungguh untuk kembali sebagai pemain utama.
Justeru, Iriz yang disasar menyangi Myvi dan dijangka dipadankan
dengan enjin 1.3 liter dan 1.6 liter VVT serta rekaan sangat cantik dan
komponen berkualiti, dijangka mengukuhkan lagi iltizam Proton untuk
kembali sebagai pemain utama.
Seperti cahaya di hujung terowong, Proton dengan kereta cantik dan
komponen berkualiti serta enjin moden VVT diyakini akan menambat kembali
keyakinan pengguna tempatan dan antarabangsa terhadap Proton.
Walaupun isu kualiti binaan tidak dijangka bebas sepenuhnya,
tetapi seperti dikatakan pakar automotif yang juga Pengarang
funtasticko.net, Shamsol Yunus; "pengguna mungkin kurang marah kepada
Proton jika model baharu nanti masih ada sedikit sebanyak isu kualiti
kerana kereta itu memang cantik."
"Mengambil contoh Kia ketika baru bertapak di Malaysia, pembeli
Forte tidak terlalu membuat bising dengan beberapa isu kualiti kerana
kereta itu memang cantik," katanya yang sudah melihat sendiri model
baharu itu.
Bagi Shamsol dengan menyandarkan kepada kereta cantik, rekaan
terkini dan komponen berkualiti, reputasi Proton akan berubah sepenuhnya
apabila khidmat selepas jualan di pusat servis juga mengikut rentak
perubahan yang sama.
Berkongsi pandangan sama, seorang lagi pakar automotif, Hezeri
Samsuri, berkata model terbaharu Proton memang cantik dan lengkap
daripada aspek kualiti, keselamatan dan kemasan rekaan dan komponen.
"Tapi persoalan sekarang adakah orang (pengguna) akan membeli
Proton," katanya yang juga Pengarang Top Gear Malaysia dan sudah melihat
sendiri model terbaharu itu.
"Satu model ini sahaja tidak cukup untuk membawa keluar Proton
daripada kemelut tanggapan negatif pengguna berhubung kualiti
keluarannya," tambahnya.
Dengan mengambil kira kedudukan semasa, beliau berpendapat, Proton
perlu membuat pertimbangan menyeluruh untuk mengenai barisan model yang
akan diperkenalkan supaya ia boleh menjadi pemain antarabangsa dan tidak
sekadar mengeluarkan produk untuk bersaing dengan Perodua Myvi, yang
juga masih 'jaguh kampung'.
Bagi Penganalis Kanan Sektor Automotif MIDF Research, Annuar
Rahman, model baharu itu adalah model sangat penting untuk membantu
pengguna mengubah persepsi terhadap Proton.
"Reputasi Proton masih lemah, jadi ia perlu memastikan pelancaran
dan harga tepat pada masanya dengan jentera yang benar-benar berkualiti.
"Model baharu juga menjadi ukuran sejauh mana perubahan yang mampu dibawa DRB-Hicom sebagai pemilik baharu Proton," katanya.
Seorang penganalisisdi firma broker tempatan yang tidak mahu
dikenali kerana sensitiviti membabitkan Proton, pula berpendapat Iriz
menjadi penentu kepada kelangsungan Proton.
"Jika Iriz tidak dapat diterima pasaran terutama kerana aspek
kualiti, sukar untuk Proton kembali bertapak kukuh dalam pasaran.
"Proton bukan hanya perlu dilihat memberi perhatian aspek kualiti
dan keselamatan, tetapi iltizam itu mesti diterjemahkan menerusi
produknya. Jika model kompak yang disasarkan melengkapkan segmen tawaran
produk tidak berjaya, Proton akan mengambil masa lebih lama bagi
memenangi kembali hati pengguna," katanya.
Pendapat hampir sama diutarakan Ketua Penyelidik di BIMB
Securities, Kenny Yee yang berpendapat jika model terbaharu benar-benar
dapat menterjemahkan iltizam kualiti dan aspek keselamatan yang hendak
dijelmakan Proton, ia tidak cukup untuk memenangi 'perlumbaan' sengit
memenangi kembali kepercayaan pengguna.
Bagi beliau, Proton perlukan lebih banyak model baharu dengan ciri
kualiti dan aspek keselamatan yang konsisten untuk kembali menerima
kepercayaan dan keyakinan pengguna.
Ini kerana katanya, Proton akan bersaing dengan pemain antarabangsa
yang tampil dengan barisan produk yang menarik dan tanda harga berdaya
saing serta sentuhan kualiti yang sudah dipercayai.
Selain jenama antarabangsa yang semakin agresif mengukuhkan tapak
di Malaysia, Proton juga akan bersaing sengit dengan Perodua yang tampil
dengan model kompak terbaharu Axia, model EEV pertama tempatan yang
kini sudah boleh ditempah dengan harga dari RM24,900 seunit.
Perodua yang akan mempunyai ekonomi bidangan menerusi dua kilang
pengeluaran dengan keupayaan pengeluaran tergabung lebih 500,000 unit
setahun, dijangka mengeluarkan model dengan kemasan optimum pada tanda
harga lebih rendah berbanding Proton.
Pengerusi Proton Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga bekas Perdana
Menteri sebelum ini dilaporkan berkata model terbaharu nanti akan datang
dengan tanda harga lebih tinggi kerana datang dengan kualiti lebih
tinggi.
Iriz hampir melengkapkan senarai barisan model Proton. Justeru,
penerimaan terhadap model ini akan menjadi asas sandaran untuk pengeluar
kereta nasional itu menjadi pemain antarabangsa. Mungkin itu opsyen
besar yang ada bagi Proton kerana ia tidak seharusnya hanya berharap
kepada 'magis' Tun M semata-mata.